شبکه نور راهی برای گمراه شدن

قرآن-اهل بیت(ع) = گمراهی

شبکه نور راهی برای گمراه شدن

قرآن-اهل بیت(ع) = گمراهی

تهمت فحشا به جناب عایشه توسط اصحاب

داستان افک و عمل برخی از صحابه


مورخین و راویان اهل سنت عموما در مراجعت از جنگ بنی المصطلق داستان افک و نزول آیه افک را از عایشه با مختصر اختلافی از عروة بن زبیر، سعید بن مسیب و علقمة بن وقاص، و عبید الله بن عتبه و برخی دیگر نقل کرده اند و همه سندها به عایشه منتهی می شود که او خود داستان را نقل کرده است. ما در آغاز قسمتهایی از آن را از روی نقل ابن هشام که از ابن اسحاق و او به چند واسطه از عایشه روایت کرده نقل می کنیم و سپس نظر خود را در زیر ذکر خواهیم کرد.

عایشه گوید: هرگاه رسول خدا(ص)می خواست سفر کند میان زنان خود قرعه می زد و هر کدام قرعه به نامش اصابت می کرد او را همراه می برد. در غزوه «بنی مصطلق »نیز میان زنان خود قرعه زد و قرعه به نام من اصابت کرد و مرا با خود همراه برد. در سفرهای رسول خدا قرار بر این بود که هر گاه شتر برای سواری زنی که همراه بود آماده می شد، زن در میان کجاوه می نشست، آن گاه مردانی می آمدند و پایین کجاوه را می گرفتند و آن را بلند می کردند و بر پشت شتر می نهادند و ریسمانهای آن را محکم می کردند، سپس مهار شتر را می گرفتند و به راه می افتادند.

در مراجعت از غزوه «بنی مصطلق »هنگامی که رسول خدا نزدیک مدینه رسید، در منزلی فرود آمد، و پاسی از شب را در آن منزل گذراند، سپس بانگ رحیل داده شد و مردم به راه افتادند.

در این بین جناب عایشه از کاروان عقب می مانند. صفوان بن معطل سلمی جناب عایشه را می بینید. شتری را نزد جناب عایشه می آورد جناب عایشه سوار بر شتر می شوند و صفوان و افسار شتر را به دست گرفت و به دنبال اردو افتادند. فردا آن روز به کاروان می رسند که گروهی از اصحاب زبان به تهمت باز میکنند و نسبت ناروا می دهند. که بعد از چندی آیه نازل می شود و جناب عایشه را از نسبت ناروایی که به او دادند مبرا می دارد.

اما نکته ایی که در این بین لازم است بدانیم این هست برخی از اصحاب به جناب عایشه نسبت افک دادند که پس از روشن شدن قضیه حد قذف خوردند.

این افراد چه کسانی بودند؟
الف: مسطح بن عامر

مسطح بن عامر از اولین صحابی است او کسی است که غزوه بدر را دید. پس جزو صحابه سرشناس هست قاعدتا

أسد الغابة - ابن الأثیر - ج 4 - ص 355

شهد مسطح بدرا وکان ممن خاض فی الإفک على عائشة رضی الله عنها فجلده النبی صلى الله علیه وسلم

تاریخ المدینة - ابن شبة النمیری - ج 1 - پاورقى ص 313

عمدة القاری - العینی - ج 17 - ص 208

الاستیعاب - ابن عبد البر - ج 4 - ص 1472

ب: حسان بن ثابت

حسان بن ثابت صحابی جزو شعرای بزرگ عرب نیز می باشد.

أسد الغابة - ابن الأثیر - ج 2 - ص 6

کان حسان ممن خاض فی الإفک فجلد فیه

إمتاع الأسماع - المقریزی - ج 6 - ص 173

ج: حمنه

کانت حمنة ممن خاض فی الإفک على عائشة وجلدت فی ذلک

الاستیعاب - ابن عبد البر - ج 4 - ص 1813

سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج 11 - پاورقى ص 261

یک سوال از دوستان اهل سنت؟

چگونه می شود همه صحابه عادل باشند ولی چند تن از اصحاب چنین نسبت ناروایی به جناب عایشه بدهند؟

این تعارض بحث عدالت صحابه و این روایات رو چیکار باید کرد؟

لطفا بگویید این تعارض چگونه برطرف می شود؟

منتظر جواب شما دوستان عزیز خواهم ماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد